Firma
Dzielnica

Jak korzystać z sauny

Tradycyjna kąpiel w saunie o wysokiej temperaturze dochodzącej do 85-100°C została zapoczątkowana przez Finów. Stąd jej nazwa: sauna fińska, inaczej sucha. Kąpiel parowa wywodzi się natomiast ze starożytności. Znali ją już Grecy i Rzymianie. Do naszych czasów zachowała się jej nazwa: łaźnia rzymska, zwana także turecką, gdyż i w Turcji były chętnie stosowana. W łaźni parowej nie mamy do czynienia z wysoką temperaturą (42-48°C), natomiast dużo większa jest wilgotność powietrza (do 100%ł, co stwarza dogodne warunki do odprężenia i wypoczynku. Gorąca para jest szczególnie korzystna dla zdrowia w przypadku dolegliwości ze strony układu oddechowego oraz schorzeń reumatycznych. Kąpiel parowa poprawia ponadto ukrwienie skóry.
Zabieg w saunie jest związany z pewnym rytuałem, którego trzeba ściśle przestrzegać. Po kąpieli higienicznej, osuszeniu ciała ręcznikiem można przed wejściem do nagrzanej kabiny rozgrzać stopy w ciepłej wodzie. W saunie wybieramy miejsce zależnie od reakcji organizmu na wysoką temperaturę. Przy podłodze wynosi ona 40-60°C, pod sufitem 100-120°C. Wyciągamy się na ławce na suchym i długim ręczniku, twarz przykrywając gazą higroskopijną. Po chwili pojawiają się pierwsze krople potu. W tym czasie, o ile nie zakłócimy spokoju innym użytkownikom, można zacząć masaż pękami ziół lub witkami brzozowymi, gąbką lub szczotką. Kiedy stwierdzimy, że nie możemy już dłużej wytrzymać, spokojnie opuszczamy saunę. Ostatnie 2-3 minuty przed wyjściem przyjmujemy pozycję siedzącą. W ten sposób unikamy nagłej zmiany ciśnienia.
Druga faza zabiegu to ochładzanie. Trzeba przy tym pamiętać, że im wyższa temperatura w saunie, tym pobyt krótszy a ochładzanie dłuższe. Można je przeprowadzić pod natryskiem, wyjść na taras, natrzeć się śniegiem lub skoczyć do jeziora. Wszystko zależy od miejsca usytuowania sauny. Chłodzenie organizmu powinno trwać kilkanaście minut i odbywać się zawsze od dołu. Ten cykl dobrze jest powtórzyć 2-3 razy w zależności od samopoczucia. Przesadne przedłużanie pobytu w kabinie i nadmierne schładzanie nie są wskazane. Może to bowiem spowodo-wać większe pocenie, bóle głowy, zaburzenia w krążeniu. Po ochłodzeniu organizmu można również skorzystać z kąpieli stóp w gorącej wodzie. Powoduje to przepływ fali ciepła w kierunku głowy dając uczucie wspaniałego relaksu.
Po zabiegu należy bezwzględnie wypocząć, racząc się wodą mineralną i sokami warzywnymi. Pozwoli to uzupełnić utracone mikroelementy.








 Na zdrowie...!

 Co to jest?

 Kiedy można a kied...

 Zbudować własną sa...

 Jak sauna działa n...

 Jak korzystać z sa...

 Sauna w Polsce